Utnyttja internet i din kunds köpprocess - del 2
I den här bloggserien ger vi praktiska tips på hur du kan använda webbteknik för att hjälpa just dina potentiella kunder i rätt riktning – dvs. att röra sig framåt i köpprocessen och bli en nöjd, långsiktigt och återköpande kund.
Steg 2, din tilltänkta kund söker information
Grundläggande bild av köpprocess.
Bakgrund
I den första bloggen i serien talade vi om köpkraften i Sverige och hur du kan stötta din besökare då hon eller han ska upptäcka att det finns ett köpbehov.
Läs det tidigare inlägget här:
Utnyttja internet i din kunds köpprocess
Här är 7 konkreta tips för hur du kan använda teknik för att stödja dina kunders köpprocess i steg 2 – söker information:
1. Aktuell information
För att se till att dina besökare hittar den information de behöver så skall du använd en CMS-produkt för din hemsida som gör det enkelt för dig och dina medarbetare att uppdatera och hålla färsk. Du skall snabbt kunna ändra själv om du ser att informationen är inkorrekt eller inaktuell.
2. Hjälp besökarna att hitta rätt
Se till att dina besökare kan söka - enkelt och tydligt på din sajt. Presentera sökresultaten i en bra sorterad vy, gärna med indelning i kategorier i de fall söket ger träff på flera olika produkt- eller tjänstekategorier.
3. Gör din sajt tillgänglig
Mobilanpassa din webbplats, men överarbeta inte. Testa din webbplats i en mobil och se till att inte flash krävs på viktiga ställen och att navigationen går att använda i praktiken. Att göra för stor förändring från din vanliga webbplats mot din mobila webbplats bör man vara försiktig med för ofta behöver dina kunder hitta tillbaka till samma ställe där de tidigare hittat en information. Dessutom läser många mailen i mobilen när man har fått tips från någon och då vill man se sidan som den såg ut när avsändaren tryckte på skicka.
4. Var närvarande på din sajt
Du kan vara närvarande i din virtuella affär på samma sätt som om du driver en fysisk butik lätt kan ställa dig i bakgrunden och observera och lära av dina kunders beteende. I den fysiska butiken kan också gå fram till kunderna och fråga när det ser ut som om de har fastnat och behöver din hjälp. I din virtuella butik är det inte lika enkelt men det går. Det finns bra verktyg som t ex WhosOn kan du förutom att följa dina besökare även kan börja chatta med dina besökare. För att ytterligare få en känsla av din butik så kan du använda Clicky och Clicky Notifier som gör att du får notifieringar när du får nya besökare. Allt för att du ska bli mer närvarande i din affär.
5. Lär av dina besökare
Din försäljningsdatabas innehåller garanterat många intressanta samband som du kan fiska fram med lite klurigt funderande. Om du letar lite kanske du kan mäta hur lång tid en genomsnittlig fullständig köpprocess tar. Oftast genomgår dina potentiella kunder alla steg enligt ovan och det kan ibland ta flera månader. Om du analyserar köpmönstret kan du hitta sätt att snabba upp processen, t ex skicka ett litet nyhetsbrev till de kunder som har varit inne på dina beslutsunderlagssidor men ännu inte kommit till ett beslut. Du kan också använda Google Analytics, som numera har realtidsinformation vilket gör att du kan följa dina kunder genom din affär och se vart de just nu befinner sig. Det ger en bra indikation på var flaskhalsar finns.
6. Korta ner vägarna
Använd tumregeln att 50 % av dina besökare försvinner för varje moment eller klick som de tvingas gå igenom. Ta bort onödiga hierarkiska menynivåer, ta bort onödiga undermenyer och klickrutor.
7. Enkelhet
Ställ krav på att din teknikleverantör bygger en sajt som är dead simple att använda! Använd normalfördelningskurvan som argument. Om du har många potentiella kunder kommer de fördela sig som normalfördelningskurvan vilket innebär att om du gör dina tekniska lösningar så krångliga att man måste vara en early adopter för att ta sig igenom din sajt – och då kommer du aldrig få fler än det teoretiska maxtalet 13,5% att bli avslutas med köp. Läs mer om early adopters på Wikipedia.
Har du andra tips eller andra erfarenheter? Kommentera gärna detta blogginlägg och sprid budskapet så lär vi oss alla mer och snabbare.
Christian Landgren
2012-03-15