Tips till dig som skickar ut nyhetsbrev
I dag fick jag ett nyhetsbrev som ser ut som de flesta nyhetsbrev jag får; inte bra alls!
Det här nyhetsbrevet belyste extra tydligt de problem många har men inte tänker på när de skickar ut nyhetsbrev. Det största problemet är att man inte testar hur nyhetsbrevet kommer se ut när det kommer fram utan bara godkänner korrektur utifrån en skiss eller möjligtvis en webbsida. Alla mailprogram tolkar HTML olika och anledningen till det är att man försöker städa bort potentiellt farlig kod och förhindra att privat information från mottagarens dator kommer tillbaka till avsändaren av mailet. Förr i tiden kunde man nämligen spåra vilka mail som kommit fram genom att lägga en liten gömd ”tracker-bild” som skickade tillbaka information till avsändarens server.
Det mest åtsatta mailprogrammet är självklart Outlook som har haft många incidenter genom åren då hackare har lyckats skicka virus eller spam med skadlig kod som plockats upp och körts av Outlook. Därför är Outlook också den svåraste mailklienten att få ett nyhetsbrev att bli snyggt i.
Kontrollera nyhetsbrevet innan du trycker på Skicka
- Räkna aldrig med att bilder är laddade, det är de inte.
- Använd typografi, linjer, färger, tabeller men undvik bilder för annat än illustrationer.
- Skriv ”Öppna brevet med bilder” istället för ”Ser mailet konstigt ut?”, utgå från att mailet ser konstigt ut :)
- Testa testa testa! Det är tråkigt men du måste framför allt provläsa din mall i alla mailprogram och webbmailprogram. Helst ska du även testa alla enskilda utskick. Använd gärna onlinetjänster som t ex ”EmailOnAcid” som gör screenshots av ditt mail i alla kända mailprogram på både Mac, PC och Linux.
- Använd ”gammal hederlig” HTML, inte ny modern CSS3 kod. Outlook använder nämligen Word som HTML rendrerare och den är kvar på Internet Explorer 4 nivå ungefär. Så tillbaka till tabeller, cellpadding, cellspacing, valign, halign, vspace, hspace osv.
- Var pragmatisk, ibland kan man lägga tiotals timmar på att få till en exakt placering av en bild, utgå från hur det bli och jobba med designen därifrån. Det kan tyvärr ibland bli bättre resultat i slutändan.
- Tänk att många numera läser mailet i sin smartphone. Länkar osv ska fungera även i mobilen!
- Använd professionella utskickstjänster eller var extremt noggrann när du skriver koden som skickar ut mailet. Det kan skada ett varumärke väldigt mycket att skicka ut brev med fel innehåll, vid fel tid, till fel mottagare osv. Och det är väldigt lätt att göra fel, framför allt är det omöjligt att ta tillbaka ett skickat mail. Bra mailtjänster för utskick är Apsis (helhetsleverantör),
- Om du ändå bestämmer dig för att bygga egen utskickslogik så bör du ändå använda en extern SMTP för att undvika att din server blir svartlistad. AuthSMTP är en bra leverantör för själva utskicket som hanterar allt arbete med att säkra sina servrar och plockar bort sig från eventuella svartlistor. De hanterar även greylisting och försöker skicka mail tills det kommer fram.
- Spara läs-statistik. Genom att lägga in kod som spårar när mottagaren har öppnat mailet, antingen genom att klicka på ”Hämta alla bilder”, eller ”Öppna brevet med bilder”.
- Avaktivera mottagare som har bytt emailadress, de påverkar statistiken negativt och tar bandbredd och resurser. Se till att kontinuerligt uppmana dina kunder/säljare att uppdatera epostadresserna.
Sen lite hygienfaktorer
- Vad är budskapet? Vad ska hända när mottagaren tar emot brevet? Vad är avslutet?
- Undvik att upplevas som spammare, erbjud riktigt innehåll som faktiskt är intressant för mottagaren – annars får du självklart en motsatt effekt
- Erbjud en enkel ”Avregistrera mig från nyhetsbrevet” och kräv inget mer än ett godkännande av mottagaren. Att logga in på en sajt med lösenord osv för att avregistrera sig är inte speciellt bra kundvård. Det kommer bara öka frustrationen för mottagaren.
Här kommer mailet jag fick i morse, det är tyvärr ett klockrent exempel på hur man inte har gjort något av ovanstående. De har inte testat, de utgår från att bilderna är laddade, budskapet är väldigt otydligt. Jag hoppas Kontorab läser det här och bättrar sig.
Christian Landgren
2011-10-06