Iteam
GitHub

Myten om den synliga ytan

Inom tidningsformgivning har man länge pratat om ”above the fold”, alltså den del av tidningen som syns när den är vikt. Exponering på denna yta är extremt mycket värt. Detta tankesätt har följt med till webben, och här pratar man om den synliga ytan, alltså den del av webbplatsen som syns utan att besökaren behöver scrolla. En vedertagen ”sanning” är att det är dåligt med scrollande sidor och att de flesta besökarna missar innehåll ”below the fold”. Själv har jag alltid hävdat att det är otroligt dumt att dela in en sida i en massa delsidor där besökaren ska klicka sig vidare efter varje skärmlångt stycke och att de flesta surfare begriper sig på scroll baren. Nu verkar det som om jag får rätt!

Företaget CX Partners i England har gjort undersökningar av siter med hjälp av ögonavläsning. Deras undersökningar visar att det inte är något problem med att få besökarna att hitta material ”below the fold”. Det är till och med så att om man försöker pressa in för mycket ”above the fold” så fastnar blicken högt upp på sidan och drar uppmärksamhet till sidhuvudet och liknande icke-innehåll. Enda undantaget är om sidan ser ut som att den tar slut där den synliga ytan slutar, t.ex. om man har tydliga horisontella linjer som delar av innehållet.

Läs mer här: http://www.cxpartners.co.uk/thoughts/the_myth_of_the_page_fold_evidence_from_user_testing.htm

Anders Bornholm
2009-10-19