Äntligen nya sätt att betala
Det finns många tillfällen då jag stör mig på att företag inte hängt med i /Utvecklingen och gör det krångligt för sina kunder.
Jag tänker t.ex. på parkeringsautomater, som fram tills för något år sedan, endast tillät betalning med mynt. Det är ju inte särskilt troligt att folk har 120 kronor i mynt för en hel dags parkering. Nu har ju som tur var de flesta parkeringsautomaterna uppgraderats till att acceptera betalkort och SMS som betalning.
Ett område som fortfarande är ganska hopplöst efter är varuautomater. Det händer ibland att jag vill köpa något att dricka eller äta i varuautomaterna i tunnelbanan. Men eftersom att jag i princip gör alla mina inköp med Visa-kort så är det väldigt sällan som jag har kontanter i plånboken. Härom dagen var jag i ett sådant läge. Stod där framför en automat, men hade inte tillräckligt med pengar för att göra ett inköp. Att betala med kort var fortfarande inte möjligt.
Däremot så hade de infört betalning via SMS. Jag skrev automatens kod samt beloppet för varan jag skulle köpa, och skickade till deras nummer.
Inom några sekunder uppdaterades automatens display till att visa min betalda kredit, och jag kunde köpa min vara. Det blev ett påslag på 3 kronor för denna form av betalning, vilket jag tycker är lite fånigt. Det är ju trots allt så att de ökar sin försäljning på att erbjuda denna form av betalning.
Utan möjligheten att betala med SMS hade jag inte gjort mitt inköp. Därför borde det ju vara så att priset för att underhålla det systemet bakas in i den ökade försäljningen. Men denna invändning till trots, så tycker jag att det är väldigt positivt att se ett företag ta steget mot en mer användarvänlig värld.
Mattias Jonsson
2010-05-04