Speltips: Machinarium
Jag älskar och har alltid älskat peka-och-klicka-äventyrsspel, en genre som en gång i tiden regerade spelmarknaden men som med åren blivit allt mer underrepresenterad. Så när man hittar ett nytt tillskott till genren som håller hög klass blir man alltid lycklig på ett lätt nostalgiskt sätt. Ett sådant tillskott, som jag varmt vill rekommendera, är Machinarium.
I fantastiskt vackra handmålade miljöer styr man sin lillaplåtrobot att lösa diverse pussel och hjärngympaövningar, som på ett naturligt sätt tar spelaren framåt i den övergripande handlingen. Två lite ovanliga grepp är att man bara kan interagera med saker i sin direkta närhet, samt att man kan dra i den lilla roboten för att göra honom kortare eller längre, vilket behövs för att lösa olika uppgifter.
Machinarium har utvecklats under tre år av ett team dedikerade tjeckiska utvecklare på Amanita Design, som själva finansierat hela /Utvecklingen. Marknadsföringsbudgeten är så låg som $1,000, även om man fått stor draghjälp genom distributionsavtal med Steam. Sådana här projekt är ovanliga och jag tycker att det är värt varenda eurocent av de ca 16€ spelet kostade mig på Steam, och vill verkligen sponsra den fina insats som utvecklarna gjort.
Spelet finns tillgängligt för Windows, Mac OSX och Linux. I Windowsversionen blev jag dock tvungen att sänka upplösningen till 1280x768 för att skärmen skulle fyllas ut ordentligt, även med fullscreen och 100% skärmfyllnad valt i spelet.
Eftersom spelet är utvecklat i Flash 10 så finns demoversionen spelbar i din webbläsare, testa direkt på http://machinarium.net/demo/.
Magnus Tjerneld
2009-11-25