Iteam
GitHub

Nytt liv på Monkey Island

Monkey Island är den kanske mest uppskattade och framgångsrika äventyrsspelserien någonsin. Lucasarts humoristiska piratepos har förmodligen spelats av de flesta personer som växte upp på 90-talet. Fyra delar släpptes mellan 1990 och 2000, men sedan dess har det varit tyst. Detta beror framförallt på att Lucasarts i stort sett lagt ned hela sin /Utveckling av äventyrsspel då försäljningen med åren kraftigt minskade och den trogna skaran mest bestått av oss nostalgiska som växte upp innan 3D-revolutionen.

Nu är det dock dags att glädjas, inte bara åt en nyhet utan två!

The Secret of Monkey Island Special Edition

Idag släpps en remake av det första spelet i serien i en omarbetad högupplöst (1080p) version för XBOX360 (Live marketplace) och PC (Steam). Det är en väldigt ambitiös upprustning som ägt rum:

- Handmålade miljöer och nya karaktärsmodeller

- Nyinspelat soundtrack

- Orginalskådespelarna har återvänt för att spela in den dialog som tidigare bara fanns som text.

En extra tuff funktion är att man när som helst sömlöst kan växla mellan orginalgrafiken och den nya, som visas i det här filmklippet.

Jättekul att se sin gamla favorit uppdaterad till modern tid, jag skulle inte bli förvånad om detta kommer bli allt vanligare med tanke på hur många fantastiska spel som utvecklades under äventyrsspelens storhetstid men som känns inaktuella pga sin åldrade presentation.

Spelet kostar 8,99€ på Steam.

Tillsammans med denna remake släpps också en fortsättning på serien:

Tales of Monkey Island

Telltale Games har tidigare erfarenhet av att blåsa liv i sovande Lucasartsklassiker, senaste åren har de nått ganska stor framgång med sina Sam & Max spel. Precis som med Sam & Max så kommer Tales of Monkey Island att släppas i episodformat, ett 3-timmarsäventyr i månaden i fem månader. Grafiken känns respektfull föregånarna och den första episoden som släpptes härom veckan har fått fin kritik. Paketet med samtliga fem delar kostar 32,99€ på Steam.

Spelets hemsida hos Telltale Games

Mycket att glädjas åt med andra ord! Extra kul att Ron Gilbert (som skapade Monkey Island) ger båda projekten tummen upp och faktiskt var med på ett hörn i QA arbetet, mer om det på hans egen blogg.

Soon you'll be wearing my sword like a shish kebab!

Magnus Tjerneld
2009-07-16