Iteam
GitHub

Gamepad till iPhone - rätt koncept men fel genomförande

Som Mobilfeber rapporterade om förra veckan så har det precis släppts en gamepad till iPhone som heter Gamebone Pro. En gamepad till iPhone har jag väntat på länge (trodde att det redan fanns), så det är ju en välkommen nyhet. Flera smarta saker finns också inbyggda, som ett extrabatteri och en högtalare – smart! Trots det så finns det en massa punkter där 22moo har tänkt helt fel, vilket gör att produkten ändå känns ganska värdelös:

  • Den ansluts via Bluetooth och är alltså helt fristående. Den givna lösningen hade ju varit att man monterar den på telefonen så att den blir mer som en PSP. En sån monteringssats är tydligen under /Utveckling
  • Bara digital styrning. PSP:n har en analog styrspak, och det är nästan en för lite för att kunna täcka in alla spel.
  • Eget SDK som utvecklarna måste använda. Det gör att antalet spel som stöds antagligen kommer att vara väldigt litet

Här är mitt recept på hur man borde göra:

  • Gör en utdragbar gamepad som man placerar telefonen så att den blir mer som en PSP
  • Behåll gärna extrabatteriet om det går att kombinera med ovanstående krav
  • Två analoga styrspakar
  • Apple utvecklar SDK för gamepads som alla tillverkare kan använda – då kommer garanterat antalet spel som stöds att bli stort

Anders Bornholm
2009-07-01