Utvecklingstips

TFS 2010 & Excel

Som vi har skrivit om tidigare så finns det en Office-integration för TFS 2010. Vi har även tagit upp TFS 2010 & Scrum.

Det jag vill fördjupa mig i lite grann från Office-integrationen och tipsa extra mycket om är Excel-integrationen. Excel-integrationen är en otroligt uppskattad integration. När man slutfört installationen, då har man tillgång till en ny flik i Excel som heter ”Team”.

Med den fliken har man helt plötsligt tillgång till alla befintliga vyer som är skapade för ett projekt i TFS 2010.

Det betyder att man som projektledare kan administrera ett projekt eller en sprint via Excel istället för i webbgränsnittet i TFS. Fördelen med detta är att man kan sköta allt i ett och samma Excel-ark, mycket smidigt! Där kan man göra nästan allt man kan göra i webbgränsnittet dvs. lägga till nya krav (user story) eller uppgifter (task) samt modifera alla värden för dessa typer.

Det betyder att det är ett otroligt smidigt verktyg att använda dagligen både för projektledaren men även för produktägaren. Produktägaren kan på samma sätt arbeta med sin Product backlog (lista med krav) i ett och samma Excel-ark och på ett smidigt sätt förbereda sina sprintar. Vi använder det även som underlag för våra dagliga statusmöten (daily scrum).

Så här kan Excel-integrationen mot TFS se ut

Så tips, om du gillar TFS så är det nu dags att utforska Excel-integrationen. Jag använder den själv varje dag!

 
Ola Wallin

2010-06-11 kl. 11:32

Web Analytics