Iteam
GitHub

SEO analyser i Google Analytics

Jag har senaste tiden sett att antalet besök har nått nya nivåer på närmaste.se. Eftersom all trafik kommer via google-sökningar (t ex närmaste bankomat, närmaste ticnetombud, systembolag vid brommaplan osv) så är det intressant att det helt plötsligt kommer mer trafik utan naturliga förklaringar. Tidigare toppar kan förklaras med nyårsafton, midsommarafton, dagar då apotekets datasystem låg nere osv:

Om man tittar lite närmare kan man via Google Analytics hitta ett mönster med ett tak som upprepar sig i flera dagar och som jag tolkar som att det finns en ramp-up till ett max antal träffar per vecka som automatiskt höjs och sänks baserat på något internt rankinsystem på Google. PageRank är ju officiellt borttaget men någon sorts ranking finns det som de höjer upp och ner per vecka.

Denna rapport kan man nå via Google Analytics på Traffic Sources > Search Engine Optimizations > Queries. Rapporten kräver att du har aktiverat Google Tools For webmasters och gör därför en ihopslagning av den trafik som Google skickar vidare till sajtägare även om du inte har Google Analytics installerat på din sajt. Informationen visar hur många gånger din sajt har blivit visad i googles sökresultat. 

Jag tolkar att taggigheten på topparna i slutet på den nuvarande perioden är ett tecken på att de snart kommer höja nivån. <- Ovanstående skrev jag igår och mycket riktigt har det blivit ytterligare en högre nivå idag! Detta är samma rapport som igår men nu har Google släppt på ytterligare en nivå.

Om man zoomar in lite på den sista  månaden så ser man tydligt när gränsen passeras..

Slutsatsen är att så länge dessa kurvor är spetsiga kommer Google öka maxgränsen. Jämför man med en annan sajt vi har insikt i kan man se att man där har stabiliserat sig på en viss nivå och där är topparna inte lika spetsiga:

Christian Landgren
2012-11-01