Iteam
GitHub

Här fungerar laglig nedladdning på riktigt

IDG rapporterar idag att spelbranschen går mot ett rekordår 2007. Det säljs massor av spelkonsoller, men också massor av spel - och ungefär hälften av de spel som säljs är spel till PC. Detta trot att spelbranschen har alltid har behövt kämpa mot piratkopiering, långt innan format som MP3 alls var uppfunna (eller finns det kanske t.o.m. ett omvänt samband här – kan stor spridning via piratkopiering samtidigt driva försäljningen? Intressant, men en fråga för ett annat blogginlägg).

Spelleverantörerna har precis film- och musikleverantörer börjat distribuera sina verk digitalt. Det finns dock en stor skillnad: där musik- och filmtjänsterna känns som en sämre sätt att köpa produkterna. Man får dem visserligen snabbt, men i sämre kvalitet (mp3) och med kopieringsskydd med oöverskådliga följder för hur produkten faktiskt kan användas (kan jag spela mina Itunes-låtar i min mobiltelefon? Hur mycket skadestånd kan jag få betala om min vattenstämplade film av misstag råkar läcka ut på nätet?).

Speltjänsterna erbjuder istället något mer än den traditionella distributionen. Ett exempel är Steam, den största nedladdningstjänsten för spel som distributören Valve står bakom. För någon jul sedan fick jag spelet Half-Life 2 i present, ett helt vanligt spel på DVD-ROM i paket. Jag installerade spelet och fick med Steam på köpet – inte utan viss irritation ska erkännas. Jag registrerade ett Steam-konto och Half-Life 2 registrerades som ett av mina spel (med serienumret). Den stora ahaupplevelsen kom för mig för snart ett år sen när jag köpte ny dator. En av de första grejerna man gör med sin nya dator är förstås att ta fram något bra spel för att häpna över den nya prestandan. Problemet var bara att jag inte kunde hitta Half-Life 2-skivan... Asken stod i hyllan, men innehöll bara en manual. Plötsligt insåg jag att spelet ju var registrerat på Steam. Jag installerade Steam på nya datorn och loggade in med mailadress och lösenord – och vips kunde jag ladda ner hela spelet. Det är i exakt samma version som det på skivan, och visst, det tog nog en arbetsdag ungefär att ladda ner, men det funkar precis som det ska. När det sen kom en fortsättning var det bara att ladda ner den också, med lite rabatt eftersom man köpt föregångaren.

Ett annat exempel är EA Downloader som värdens störa distributör Electronic Arts står bakom. 16 november släpps det omtalade Crysis som ska vrida sista prestandadroppen ur alla idag existerande datorer, men redan nu kan man ladda ner spelet till sin dator. Det är låst och väntar på en aktiveringsnyckel, men du kan börja spela 00:00 på releasedagen (om inte ryktet är sant som säger att det blir release redan imorgon för de som laddat ner).

Visst, jag vet att spel och musik inte är exakt samma sorts produkt, och man kan inte jämföra dem rakt av - men jag lovar att det finns mycket musikbranschen skulle kunna lära sig av spelbranschen!

Anders Bornholm
2007-11-13