Nyheter & Trender

Digg-modellen vinner mark

Collaborative Filtering (ungefär ”gemensamt urval”) är en gammal teori där ett antal användare genom sitt beteende hjälper varandra att hitta rätt information. Amazon och andra e-handelssiters förslag på liknande produkter är en sorts collaborative filtering.
 
På senare tid har en mycket mer direkt och lättbegriplig modell blivit allt populärare. Först ut var tekniknyhetssiten Digg.com. Enkelt beskrivet får vem som helst som är en registrerad användare bidra med länkar till tekniknyheter. Nya bidrag hamnar i en väntekö som är öppen för alla. Om man läser en länkad nyhet som man tycker är bra så trycker man på Digg-knappen bredvid länken, och när tillräckligt många har diggat en länk så uppgraderas den och hamnar på digg.coms förstasida.
Digg är ett utmärkt exempel på webb 2.0, både i hur man förhåller sig till användare och användarskapat innehåll, men även i hur man använder modern webbteknik som AJAX.
 
Digg.com har blivit oerhört populär, och digg-modellen börjar nu dyka upp på en mängd andra siter, t.ex. ekositen hugg.com och helt nya svenska modetoppen.se.
Andra bloggar om: 
 
Anders Bornholm

2007-08-11 kl. 11:12

Web Analytics