Iteam
GitHub

Speltipset: Portal

Det är inte så ofta det kommer ett spel med en helt ny spelidé - men Portal är faktiskt ett sådant! Du vaknar upp i ett testlabb och har som enda hjälp en manick som skapar teleporteringsportaler. En blå portal och en gul portal, som är omedelbart hopkopplade. Det är en fiffigt hjälpmedel när du t.ex. ska ta dig upp på en plats dit du inte kan hoppa, och riktigt förvirrande blir det när du placerar ena portalen i golvet och den andra högt upp på en vägg. Total desorientering uppstår när gravitationen plötsligt har vridit sig åt ett annat håll!

Som enda vägledare har du den ganska konstiga datorn GlaDOS som i ett lugnt och glatt tonläge berättar om hemska saker som kommer hända dig om du misslyckas med testerna. En tårta och en kub spelar också viktiga roller för handlingen, som jag inte ska avslöja mer om. Estetiken och idén påminner om filmen Cube och dess uppföljare HyperCube, och i kombination med en stor dos svart humor har Portal blivit mångas nya favorit. Bäst förstår man kanske alltihop av spelets trailer (som både visar spelidén och tonläget):

Själv älskar jag det här spelet, dess enda fel är att det är för kort och går för fort att spela igenom. Det är dock ändå klart värt de $25 det kostar på Steam. Jag är inte alls överraskad över alla fansites och tributes som har gjorts, bland annat en av fredags-photoshop-tävlingarna på Something Awful. Som bonus har det också vad som måste vara spelhistoriens bästa ending credits :-).

Anders Bornholm
2008-01-07